Universitatea din Coimbra și IRAFPA continuă să dezvolte un câmp de reflecție important pentru comunitatea academică în ce privește Integritatea academică. De curând s-a încheiat al treilea colocviu internațional dedicat relației între Integritatea academică și Inteligența artificială. Cu participanți și participante din Franța, Canada, Senegal, Elveția, Spania, Luxemburg, Grecia, Portugalia, Belgia. Colocviul, organizat la fiecare doi ani, e, dincolo de comunicările prezentate, și teritoriul schimburilor intelectuale, mai ales prin cele trei ateliere, ale practicilor și metodelor oferite de IRAFPA în beneficiul comunităților academice. În cele șase sesiuni, comunicările și prezentările au vizat riscul unei paranoia față de IA, normalizarea formării doctorale în relație cu libertatea academică, responsabilitatea universității în spațiul public, goana adictivă după publicare, etica academică într-o organizație în schimbare, a fi autor în epoca IA. Au fost și trei ateliere dedicate auctorialității și corespondența între Drept și Etica academică, încălcări ale integrității: efectul „fluture” și train the trainers în formarea doctorală pe care l-am coordonat eu. Când am prezentat concluziile și propunerile acestui atelier, împreună cu Sandrine Charles, directoare de școală doctorală de la Universitatea Claude Bernard Lyon 1 (Franța), am insistat asupra necesității de a dezvolta în universitățile noastre practicile reflexive privind domeniul Eticii și Integrității academice.
Am putut remarca gradul variabil de implicare în problematica domeniului de la un simplu interes la mobilizare și angajare. Ca și la noi, numărul descrește, angajarea în dezvoltarea unei culturi etice și de integritate, nivelul cel mai important în construcția acestei, fiind mai slab reprezentat numeric. Ce contează, însă, este că …speranța nu este pierdută iar IRAFPA face pași constanți, consistenți în acest demers.
Unul dintre aceștia este activitatea editorială și de publicare, volumele apărute până acum fiind unele dintre cele mai avansate instrumente de lucru pentru cei/cele care se angajează în dezvoltarea a ceea ce ar trebui să devină Științele integrității academice. Un altul este Școala de vară de lângă Pau la care unii participanți la Colocviu fuseseră anul trecut sau acum doi ani. Dezvoltăm, în continuare, linia vizuală a IRAFPA, de la emisiunile web-tv la videoclipurile de câteva minute cu prezentarea unor subiecte în care vorbitorii sunt experți. Pot fi văzute pe site-ul organizației.
Înainte de Colocviu, au fost programate reuniunea Comitetului editorial (din care fac parte) și Adunarea generală IRAFPA, cu prezentarea documentelor esențiale, supuse validării membrilor la fel ca și componența Biroului IRAFPA în care am fost reconfirmați cei patru: președinta Michelle Bergadaà (Elveția), Michel Kalika (Franța), Paulo Peixoto (Portugalia), Marian Popescu (România).
IRAFPA e deja recunoscută pentru calitatea expertizei și profesionalismului cu care răspunde solicitărilor: de la persoane la instituții, din Franța până în Canada. Un capitol aparte e activitatea de mediere. Când universitățile puse în cauză de vreo sesizare acceptă dialogul, ambele părți au de câștigat. Ce am observat e necesitatea stringentă, mai ales în această perioadă în care contextul produs de IA provoacă îngrijorări, a formării în materie de etică și integritate academică la toate nivele studiilor universitare, dincolo de un curs de etică sau de o sesiune de comunicări. Conducerile unor universități încep să vadă valoarea formării acesteia cu totul speciale și să realizeze că, odată dobândită de cât mai mulți colegi, calitatea, valoarea Educației, a Cercetării cresc, odată cu credibilitatea diplomelor oferite studenților. Ce am observat e necesitatea stringentă, mai ales în această perioadă în care contextul produs de dezvoltarea IA e încă incert, de a reașeza formarea doctoranzilor și a celor care se ocupă de ei pe baze mai solide, mai eficiente. Franța, de pildă, a impus în 2022, în ce privește școlile doctorale și problematica etică și de integritate, obligativitatea depunerii unui jurământ de către doctorand/ă. Îl redau integral mai jos:
„În prezența colegilor mei. După ce mi-am finalizat doctoratul în [domeniu disciplinar] și am practicat astfel, în căutarea cunoașterii, exercițiul unei cercetări științifice exigente, cultivând rigoarea intelectuală, reflexivitatea etică și respectul pentru principiile integrității științifice, mă angajez, în măsura în care va depinde de mine, în continuarea carierei mele profesionale, indiferent de sector sau domeniu de activitate, să mențin integritatea în relația mea cu cunoașterea, metodele și rezultatele mele.”