Manifestul IRAFPA

În condițiile unei culturi academice și de cercetare tot mai mult supusă unor provocări îngrijorătoare, Institutul de Cercetare, Acțiune privind Frauda și Plagiatul Academic de la Geneva (IRAFPA) își dezvoltă tot mai mult oferta, atrage interesul profesorilor, doctoranzilor, cercetătorilor, directorilor de școli doctorale sau rectori/președinți de universitate, edituri și reviste științifice. Obiectivul e simplu: a ajuta, prin diverse acțiuni bazate pe propria metodologie științifică, atât persoane cât și instituții, să depășească stări conflictuale, neînțelegerea unor acțiuni ce țin de infracțiunile academice și de cercetare care diminuează buna credință, creditul științific, imaginea celor afectați în lumea științifică și de cercetare. IRAFPA are deja un portofoliu semnificativ de lucrări științifice, în franceză și în engleză, o arhivă video substanțială unde, în videoclipuri de câteva minute, specialiști, experți expun limpede, clar subiecte complexe din activitatea de cercetare, de publicare etc. Am propus ideea unui manifest care să fie un hotar de etapă. Membrii Biroului IRAFPA și câțiva colaboratori, am agreat această formă a Manifestului realizată de președinta IRAFPA, Michelle Bergadaà. (MP)

Versiunea română, cu DeepL, mai jos.

Manifestul IRAFPA

Institutul de Cercetare, Acțiune privind Frauda și Plagiatul Academic (IRAFPA) a fost creat în 2016 de un grup de cercetători internaționali care au lucrat încă de la începutul anilor 2000 pentru a promova integritatea academică și pentru a combate toate formele de comportament necorespunzător, cum ar fi frauda și plagiatul în mediul academic.

IRAFPA este un organism științific internațional și interdisciplinar care a dezvoltat o metodologie de expertiză în materie de fraudă și plagiat, a efectuat peste 200 de cazuri de mediere în care au fost implicate persoane și instituții și și-a împărtășit cunoștințele în cadrul conferințelor și școlilor de vară, pe teren și în format digital (cărți cu acces liber, peste 75 de videoclipuri de experți, buletinul Academic Integrity Newsletter către cei 19 300 de abonați ai săi etc.).

Manifestul IRAFPA afirmă că:

– Institutul nu acționează ca un arbitru, ci ca un mediator. Acesta indică și analizează riscurile imediate și/sau potențiale ale unei poziții sau ale alteia în caz de conflict, fie la nivel interindividual (de exemplu, persoana acuzată de plagiat vs. victimele directe), fie la nivel mai sistemic (de exemplu, universități vs. edituri; instituții vs. societate civilă).

– Institutul se vede pe sine ca un canal al cunoașterii. Scopul este de a reînvia un corpus conceptual în jurul unor teme atât de greu de înțeles precum încrederea, integritatea, libertatea academică și responsabilitatea. Conferințele-dezbatere, școlile de vară și cursurile de formare interne ale Institutului sunt menite să disemineze o cultură solidă a integrității.

– Institutul este hotărât multidisciplinar, primind cercetători și profesori din toate specialitățile pentru a putea observa și analiza subiectele de cercetare și dezbatere din perspective epistemologice și metodologice multiple.

– Institutul funcționează pe baza cercetării colaborative între membrii Consiliului științific, consilierii și corespondenții regionali în cauză, în căutarea unor soluții viabile și durabile.

– Institutul diseminează cunoștințele create și validate folosind o metodologie interacționistă prin publicarea anuală de cărți de referință în franceză și engleză, în ediții tradiționale și în acces liber. Biblioteca sa video conține mai mult de 75 de fișe ale experților, disponibile gratuit.

– În ceea ce privește valorile, Institutul se opune oricărei forme de violență simbolică, intelectuală sau factuală împotriva oricărui membru al comunității academice, indiferent de statutul său.

– În ceea ce privește identitatea sa, Institutul afirmă că oricine rupe sau mistifică legătura dintre cei care au fost înainte și cei care vin după ei este un infractor al cunoașterii, deoarece toți noii cercetători trebuie să poată consulta datele sursă pentru a-și efectua propria analiză și a propune noi interpretări.

– În parteneriatele sale, Institutul îi apreciază pe cei a căror sarcină este să creeze și să transmită cunoașterea – fie că este vorba de persoane, organizații sau instituții – și care lucrează pentru a dezvolta o cultură a integrității academice.”

Spread the love

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *