Noiembrie 2018
CARFIA a reușit, cu sprijinul UB (prin proiectul Calitate, integritate, transparență CNFIS-FDI-2018-0165 condus de prorector Liviu Papadima), să ofere celor care au răspuns invitației la Conferința IRAFPA (Institutul de Cercetare a Fraudei și Plagiatului Academic, Geneva), un prilej semnificativ de contact cu o expertiză remarcabilă în domeniul eticii și integrității academice. Două zile concentrând subiecte, teme și discuții prin care s-a putut observa că realitatea etică a mediului academic merită/trebuie cunoscută pentru a putea face un design modern, substanțial al politicilor instituționale de integritate academică. Cât de interesate sunt chiar instituțiile, cât de interesați sunt colegii? Noua metodologie privind evaluarea școlilor doctorale, de pildă, cu cele două anexe, ne indică faptul că voința de a fi mai exacți, mai preciși în a restrânge proliferarea vulnerabilităților de integritate, prin nefavorizarea competențelor, este încă precară. Ne e teamă de competiție, de evaluări ca lumea. Lăsăm neglijent, suficient întreaga problematică pe seama unor comisii, a unor coduri de etică (revizuibile, desigur), a cartei universitare. Credem, probabil, că prestigiul academic e suficient pentru a funadamenta moral o universitate. Nu e așa. Nu e numai așa. Cazurile, observațiile făcute la Conferință, ceea ce știm din realitatea autohtonă, conturează alarmant un peisaj deloc liniștitor. În ciuda unor performanțe științifice, de cercetare, a protocoalelor, colaborărilor etc. încheiate de instituțiile academice. Care e nivelul de încredere în acestea? Cum facem ca studenții noștri să fie mult mai apropae de miezul dinamicii universitare decât simpla identitate dată de carnetul de student? Întrebarea e valabilă, din păcate, și pentru colegi și colege din corpul academic. (va urma)
Octombrie 2018
Numărul articolelor științifice retrase fie de autori, fie de publicațiile unde au apărut este în creștere. Un fenomen alarmant care indică vulnerabilități serioase ale sistemului de peer-review, politicile de integritate și…onestitatea autorilor. Aici, un recent articol despre cazul României în perioada 2013-2016.
Am avut discuții la UBB Cluj și UVT Timișoara cu doi prorectori foarte deschiși în ce privește extinderea cooperării în cadrul consorțiului „Universitaria” pe domeniul Integrității Academice: atât dl. conf. Markó Bálint cât și dl. prof. Mădălin Bunoiu văd valoarea inițiativei și beneficiul pentru universitățile noastre. Discuția de la UVT a venit după întâlnirea cu dna prof. Corina Ilin, președinte al Comisiei de etică a UVT, cu care am conturat ideea unui grup de lucru cu care CARFIA să intre în contact. Le-am trimis deja o propunere de cooperare și sper să putem conlucra în scurt timp.
Pe portalul https://ro.baricada.org/marian-popescu-interview/despre introducerea cursurilor de etică și integritate academică, ordonate de MEN
Septembrie 2018
Dezvăluirile privind plagiate în teze de doctorat, mai ales după 2012 (cazul V.Ponta), au declanșat frisoane la mai multe nivele. De la „vedeți, cei care aveți doctoratul, ce-i cu tezele-alea”, la măsuri concrete de …albire. Cine și cum garantează azi că tezele de doctorat își păstrează …integritatea (fizică)?
Chestiunea Integrității apare acum și în domeniul realizării și publicării manualelor școlare. Experți care au contribuit, experți care au revizuit(?), corectat(?), editori care au dat ok-ul, ce spun toți acum când a fost semnalat, cu dovezi, faptul că manualele conțin greșeli, științifice și de limbă română? De ce numai retragerea lor din circulație nu e suficientă?
2018 San Francisco DORA Declaration on Research Assessmment 2018 San Francisco
O inițiativă foarte critică, cerând o schimbare majoră privind Factorul de Impact (FI) al revistelor științifice.
Ce credeți despre valabilitatea FI, despre transparența sa, despre relația dintre FI și valoarea articolului științific? (folosiți „Comentarii”)
În iulie a fost publicat Raportul Camerei Comunelor (Science and Technology Committee) din Marea Britanie privind Integritatea în Cercetare. Semnalează lucruri, fenomene foarte interesante privind modul cum se raportează universitățile britanice la ideea de Integritate în Cercetare, nivelul transparenței (25% dintre ele nu publică raportul anual privind Integritatea în Cercetare) ș.a. Mai multe, rezumate, pe site-ul parlamentului de la Londra.
August 2018
La ministerul Educației. Este greu de înțeles (sau poate foarte ușor?!) de ce dl. ministru continuă seria propunerilor (numirilor) în structurile consultative ale ministerului ale unor persoane care au intrat în coliziune cu etica academică. După numirea și alegerea ca președinte al CEMU a dlui Gh. Iancu, iată, acum, alte două care ridică mari semne de întrebare sau indignează de-a dreptul. La CNATDCU. Ele sunt supuse „dezbaterii publice”. Ce ar fi de dezbătut public pentru următoarele numiri: președinte de comisie, la „Medicină”, celebrul chirurg Mircea Beuran, dovedit plagiator, și în Comisia „Inginerie industrială și management” pe la fel de celebra Ramona Lile de la Arad, plagiatoare cu repetiție dovedită? Ar fi de dezbătut că dl ministru recidivează. Domnia sa are o înțelegere precară a ce este un plagiat. Domnia sa crede că este o carte de vizită onorabilă care recomandă pentru numirea în comisii care au și rolul de a examina plagiate doctorale. Unii optimiști spun că aici se vede înțelepciunea demnitarului: îi numește pe cei care știu…despre ce este vorba. Întrebarea este, în continuare: de ce dl. ministru încurajează astfel ceea ce ar trebui să condamne ferm? Furtul intelectual.
ȘCOALA DE VARĂ I
Sinaia/Cumpătu 1-3 august 2018
PROGRAM
Miercuri 1 august
09.00 – PLECARE microbuz Sinaia (de la Rectorat)
12.30-13.00 Înregistrare/cazare
13.00-14.30 Dejun
15.00 – 19.30 Sesiunea I
15.00-16.00
Prezentarea participanților
Mesaje.scurte și video: conducerea UB
Introducere în tematica Integrității academice(prof. Marian Popescu)
Conceptul de integritate academică – clarificări conceptuale (dr. Constantin Brîncuș)
16.00-16.30 Cercetarea și problemele ei etice (Conf. Elena Ionică, președinte Comisia de etică a cercetării)
16.30-16.45 Etica cercetării online(lect. Constantin Vică)
16.50 -17.25 Întrebări-Răspunsuri/Discuții/Expunere de cazuri
Ce am observat ?Etica cercetării în teren (conf./ cercetător Lorena Anton) 15’
17.40-18.20 Dezbatere (2 echipe de câte 4, un juriu din restul participanților; componența: prin tragere la sorți)
18.20-18.50 Video
19.00 Cina
Video-club (facultativ): propunerile participanților ( „Mie mi-a plăcut asta”/video share session)
Joi 2 august
10.00 – 13.00 Sesiunea II
10.00-10.30 Etica academică și problemele ei. La noi(Prof. Andrei Avram, președinte Comisia de etică)
10.30-11.00 Plagiatul: curaj și impostură(lect. Emilia Șercan)
Ce am observat ?(conf. Emil Bucur, dr.Toni Gibea) 15’
11.15 – 11.50 Întrebări-Răspunsuri/Discuții (moderator: Marian Popescu, cu Andrei Avram și Emilia Șercan)
11.55 – 12.40 Dezbatere (2 echipe de câte 4, un juriu din restul participanților; componența: prin tragere la sorți)
13.00 – 14.30 Dejun
15.00 – 18.00 Sesiunea III
15.00-15.30 Hărțuirea. Victimele (in)vizibile(conf. Oana Băluță)
15.35 – 16.00 Hărțuirea și efectele psihologice: stres, mobbing si traumă
(prof. Elena Stănculescu)
Ce am observat ?(lect. Anca Anton; drd. Cătălin Constantinescu) 15’
16.15 – 17.00 Întrebări-Răspunsuri/Discuții (moderator: Marian Popescu, cu Oana Băluță, Elena Stănculescu)
17.00 – 17.40 Dezbatere (2 echipe de câte 4, un juriu din restul participanților; componența: prin tragere la sorți)
17.45- 18.20 Rezolvarea situațiilor I (Role-Play + improvizație). Etica cercetării, Hărțuirea, Plagiatul
18.20-18.45 Video
19.00 Cina
Video-club (facultativ) propunerile participanților ( „Mie mi-a plăcut asta”/video share session)
Vineri 3 august
10.00 – 13.00 Sesiunea IV
10.00-10.30 Carta etică a rețelelor sociale(lect.Horea Bădău, autorul Cartei)
10.30-11.10 Întrebări-Răspunsuri/Discuții (moderator: Marian Popescu, cu Horea Bădău)
11.15 – 12.00 Studii de caz (video)
12.00-12.40 Dezbatere (2 echipe de câte 4, un juriu din restul participanților; componența: prin tragere la sorți)
13.00 – 14.20 Dejun
14.30 – 15.10 Punctele de vedere ale Colegului, Directorului de departament, (Pro)Decanului, membrului în Consilii și în Senat, rectoratului (simulări serioase; până la un punct) („Ce ni se spune?”)
15.15 – 16.00 Evaluarea activităților + chestionar
16.00-16.30 Intervenții scurte : participanții, evaluare+propuneri
Top-ul valorilor noastre
16.30 – 17.00 Un Teatru al Eticii (toți participanții) („Ceea ce este, Ceea ce aș vrea să fie”)
17.30 – PLECAREmicrobuz București(sosire Rectorat)
Contacte CARFIA:
Prof. Marian Popescu (0788 521 668)
integritate@g.unibuc.ro
Dr. Constantin Brîncuș (0728 662 257)
c.brîncus@yahoo.com