Prevederi interne ale universităților privind utilizarea Inteligenței Artificiale generative în educația academică

Strategiile de integritate și codurile de etică academică prevăd adeseori elemente comune pentru universitățile din toată lumea, iar una dintre aceste teme din ce în ce mai întâlnită datorită gradului său de actualitate și importanță pentru viitor este Inteligența Artificială (IA) generativă. Potențialul său transformator asupra modului în care se desfășoară activitatea didactică de pretutindeni este de necontestat – însă acest lucru nu înseamnă în mod necesar că educația universitară trebuie schimbată radical pentru a se adapta noilor cerințe impuse de IA generativă, ci că ea poate reprezenta chiar un instrument ce facilitează îmbunătățirea educației în general, odată stabilite standarde clare de utilizare [1].

Universitatea din Oslo pune la dispoziție o gamă largă de resurse informaționale privind IA și instrumente digitale ce utlizează IA generativă, precum Autotekst sau ChatGPT UiO. Există trei tipuri de prevederi legale externe privind aceste instrumente, în legătură cu securitatea și privacy-ul datelor cu caracter personal și a copyright-ului. Totuși, adițional prevederilor normative preexistente, Universitatea din Oslo încurajează și promovează o serie de alte repere valorice necesare pentru utilizarea IA generative în scop academic: comunicarea deschisă, responsabilitatea socială, reflecția etică și siguranța digitală. În acest sens, sunt puse la dispoziția comunității academice o multitudine de resurse digitale disponibile pe site-ul universității despre cum poate fi utilizată IA generativă în activitatea sa. Detalii aici.

Universitatea Stanford a adoptat prevederi normative în legătură cu utilizarea Inteligenței Artificiale generative de către membrii comunității academice, printre care se numără și:  1) tratarea conținuturilor preluate de la IA generativă în mod neexplicit analog celor preluate de la o persoană umană și 2) libertatea personalului didactic de a-și seta propriile reguli privind permisiunea de a utiliza IA generativă în cadrul cursurilor sau seminarelor predate de acesta, atât timp cât sunt comunicate prin syllabus în mod explicit și din timp.

Universitatea Harvard a introdus o serie de prevederi specifice privind utilizarea IA generative, care sunt în concordanță cu Codul de Onoare anterior asumat de către comunitatea sa academică – ce prevede angajarea comunității academice de a produce cunoaștere într-un mod etic și integru. Un rol foarte important este jucat de departamentul de IT, care are responsabilitatea de a întreține și procura resursele digitale de IA generativă de care comunitatea academică poate beneficia în siguranță. Totuși, odată utilizat conținutul generat de IA, studentului îi revine responsabilitatea corectă față de acuratețea informațiilor incluse în acesta [2].

            Universitățile ce fac parte din Russell Group [3] au întocmit un document comun, care expune principiile de etică și integritate academică pe care se angajează să le respecte și promoveze în privința utilizării IA generative. Documentul expune o viziune mai largă asupra fenomenului IA, recunoscându-se potențialul transformator al acestuia asupra societății și dorindu-se adaptarea studenților la circumstanțele viitorului. În acest sens, grupul de universități se angajează colectiv pentru a dezvolta literația IA, adaptându-și pedagogiile la cerințele viitorului și punând accent pe importanța unor politici transparente și unitare privind utilizarea IA generative în cadrul universităților și nu numai.

Universitatea Erasmus din Rotterdam reiterează câteva reguli de utilizare a IA generative, ce prezintă elemente comune cu universități din alte țări prin faptul că abordează potențialele pericole la care se expun utilizatorii privind securitatea datelor.  Profesorilor li se recomandă să menționeze explicit în cerințele cursurilor și seminarelor exigențele lor față de utilizarea IA și să indice potențiale moduri de detectare și sancționare a utilizării abuzive a IA. Mai mult, universitatea menționează că impactul cel mai semnificativ pe care IA generativă îl poate avea este asupra modalităților de evaluare a studenților, deoarece acestea se bazează în mare măsură pe text electronic. 

Universitatea Monash din Australia a introdus, începând din 8 ianuarie 2024, o nouă strategie de integritate ce privește direcțiile în care studenții acesteia ar trebui să acționeze pentru a-și desfășura activitatea în conformitate cu standardele asumate de etică și integritate academică. Utilizarea IA generative pentru a rezolva o sarcină de lucru care nu cere acest lucru se tratează analog și reprezintă un caz de plagiat și nerespectare a cerințelor cursului sau seminarului [4]. De asemenea, personalului didactic i se pun la dispoziție sugestii de acțiuni pe care le poate lua pentru a sancționa practicile neconforme standardelor stabilite, dar și instrumente prin care pot detecta suspiciunile de plagiarism din lucrări.

Note

[1] Erasmus University Rotterdam. „Generative AI in Education”. https://www.eur.nl/en/about-eur/vision/community-learning-and-innovation/ai-tools-education, accesat la data de 11 ianuarie 2024

[2] „You are responsible for any content that you produce or publish that includes AI-generated material: AI-generated content can be inaccurate, misleading, or entirely fabricated (sometimes called “hallucinations”) or may contain copyrighted material. Review your AI-generated content before publication.” În Harvard University Information Technology. „Initial guidelines for using ChatGPT and other generative AI tools at Harvard”. https://huit.harvard.edu/news/ai-guidelines, accesat la data de 11 ianuarie 2024

[3] University of Birmingham, University of Bristol, University of Cambridge, Cardiff University, Durham University, University of Edinburgh, University of Exeter, University of Glasgow, Imperial College London, King’s College London, University of Leeds, University of Liverpool, London School of Economics & Political Science, University of Manchester, Newcastle University, University of Nottingham, University of Oxford, Queen Mary, University of London, Queen’s University Belfast, University of Sheffield, University of Southampton, University College London, University of Warwick, University of York

[4] „Uses any form of information generated by artificial intelligence tools to produce some or all of an assignment when the work submitted should be the student’s own”, 6. În Monash College. „Student Academic Integrity Policy”. https://www.monashcollege.edu.au/__data/assets/pdf_file/0007/3482791/Student-Academic-Integrity-Policy.pdf , accesat la data de 11 ianuarie 2024

Despre autoare

Maria Gațe este studentă în cadrul programului masteral „Etică Aplicată în Societate, Afaceri și Organizații” din cadrul Facultății de Filosofie, Universitatea din București.

Bibliografie

Erasmus University Rotterdam. „Generative AI in Education”. https://www.eur.nl/en/about-eur/vision/community-learning-and-innovation/ai-tools-education, accesat la data de 11 ianuarie 2024.

Harvard University. „Initial guidelines for using ChatGPT and other generative AI tools at Harvard”. https://huit.harvard.edu/news/ai-guidelines, accesat la data de 11 ianuarie 2024.

Harvard University Honor Council. „The Honor Code”. https://honorcouncil.fas.harvard.edu/honor-code, accesat la data de 11 ianuarie 2024.

Monash College. „Student Academic Integrity Policy”. https://www.monashcollege.edu.au/__data/assets/pdf_file/0007/3482791/Student-Academic-Integrity-Policy.pdf , accesat la data de 11 ianuarie 2024.

Monash University. „Policy and practice guidance around acceptable and responsible use of AI technologies”, https://www.monash.edu/learning-teaching/TeachHQ/Teaching-practices/artificial-intelligence/policy-and-practice-guidance-around-acceptable-and-responsible-use-of-ai-technologies, accesat la data de 8 ianuarie 2024.

Russell Group. „Russell Group principles on the use of generative AI tools in education”. https://russellgroup.ac.uk/media/6137/rg_ai_principles-final.pdf, accesat la data de 11 ianuarie 2024.

Stanford University. „Generative AI Policy Guidance”. https://communitystandards.stanford.edu/generative-ai-policy-guidance, accesat la data de 8 ianuarie 2024.

University of Oslo. „Artificial intelligence (AI) at UiO”. https://www.uio.no/english/services/ai/, accesat la data de 8 ianuarie 2024.

Sursa imagine: https://unsplash.com/photos/people-sitting-down-near-table-with-assorted-laptop-computers-SYTO3xs06fU, accesat la data de 28 decembrie 2023.

Spread the love

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *