Numeroase studii au arătat că, odată cu introducerea cursurilor online în contextul pandemiei, abaterile de la normele de etică și integritate academică au crescut într-un mod alarmant, atât în rândul studenților [1], cât și al cercetătorilor [2]. Aceste probleme determină nevoia urgentă ca universitățile să ia măsuri concrete pentru a spori nivelul de conștientizare al importanței standardelor de integritate academice. Pentru a veni în întâmpinarea acestor nevoi, Consiliul European a întocmit un compendiu al celor mai bune practici din universitățile europene privind strategiile de etică și integritate academică [3].
Dezvoltarea unei culturi organizaționale centrate pe etică și integritate în universități necesită mai mult decât adoptarea unor reglementări scrise sau introducerea unor cursuri de specialitate. Universitățile din întreaga lume depun eforturi diverse pentru a construi această cultură a eticii și integrității academice, de la organizarea unor sesiuni de formare, la crearea de resurse ori activități specifice adresate membrilor comunității academice.
Cea mai bună practică europeană de promovare a integrității academice a fost desemnată aplicația implementată de Universitatea Erasmus din Rotterdam, denumită The Dilemma Game. Aplicația reprezintă forma digitalizată a unui joc ce facilitează discuțiile despre integritate în cercetare și viața universitară – ceea ce determină în mod semnificativ o mai bună înțelegere și raportare critică la practicile din mediul academic. Nevoia de digitalizare a jocului a fost identificată în urma unei analize despre integritate realizate anual la nivel întregii universități. Aplicația, care poate fi utilizată atât în timpul orelor de curs, cât și individual de către studenți, facilitează accesul utilizatorilor la o serie de dileme morale privind practicile din cercetare și activitatea universitară, ceea ce poate reprezenta o resursă valoroasă privind dialogul constructiv și reflecția critică asupra aspectelor vieții academice [4].
Alte strategii de integritate evidențiate de compendiul Consiliului European au fost cele care au pus accent pe abordarea holistică a problemelor de integritate academică și care au vizat mai multe categorii ale comunităților academice (studenții, cadrele didactice, cercetătorii și personalul administrativ). Spre exemplu, mai multe universități premiate au introdus cursuri de specialitate, precum „Privacy in Research” (University of Groningen) – care este dublat și de un joc de rol cu același nume. Alte universități au pus accent pe importanța integrității în cadrul cercetării și au dezvoltat resurse precum „Mind The Gap” (Flemish Interuniversity Council) sau „The VIRT2UE PhD Research Integrity Course” ca parte a „Good Science Embassy” (Amsterdam UMC, Vrije Universiteit Amsterdam).
Toate practicile expuse în acest compendiu reprezintă moduri diferite, sensibile la contextul specific al fiecărui caz, de a pune bazele sau de a dezvolta culturi organizaționale de integritate academică – identificate ca fiind soluția optimă pe care universitățile o pot lua pentru a face față abaterilor cauzate de mulți factori individuali, organizaționali sau societali. Rezoluția evaluării tuturor acestor practici se poate sintetiza în cinci lecții principale pe care Comisia Europeană le recomandă universităților pentru a construi o cultură bazată pe etică și integritate:
- Pentru adaptarea la contexte în permanentă schimbare, acceptați și utilizați inovații.
- Învățarea și predarea integrității academice trebuie văzute ca transferarea unor seturi de abilități.
- Valorile trebuie integrate în practicile de integritate academică.
- Pentru a dezvolta o cultură a eticii și integrității academice, toată comunitatea universității trebuie angrenată.
- Construirea unei culturi bazate pe etică și integritate se creează treptat, pas cu pas.
Despre autoare
Maria Gațe este studentă în cadrul programului masteral „Etică Aplicată în Societate, Afaceri și Organizații” din cadrul Facultății de Filosofie, Universitatea din București.
Note
[1] Xie, Yu, Wang, Kai și Kong, Yan. „Prevalence of Research Misconduct and Questionable Research Practices: A Systematic Review and Meta-Analysis”. Science and Engineering Ethics, (2021). https://doi.org/10.1007/s11948-021-00314-9.
[2] Idem.
[3] Gallant, Tricia Bertram. „Best Practice Programme in Promoting Academic Integrity. A Compendium of Best Practices”. Volume 1: 2021-2022. https://rm.coe.int/bpp-a-compendium-of-best-practices-eng-/1680a86621, accesat la data de 15 decembrie 2023.
[4] Erasmus University Rotterdam. „The Dilemma Game”. https://www.eur.nl/en/about-eur/policy-and-regulations/integrity/research-integrity/dilemma-game, accesat la data de 16 decembrie 2023.
Bibliografie
Gallant, Tricia Bertram. „Best Practice Programme in Promoting Academic Integrity. A Compendium of Best Practices”. Volume 1: 2021-2022. https://rm.coe.int/bpp-a-compendium-of-best-practices-eng-/1680a86621, accesat la data de 15 decembrie 2023.
KU Leuven Research. „Mind The GAP”. https://research.kuleuven.be/en/integrity-ethics/integrity/training/mindthegap, accesat la data de 19 decembrie 2023.
The Dilemma Game: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.eur.dilemmagame&hl=en_US&pli=1, accesat la data de 15 decembrie 2023.
The Embassy of Good Science. https://embassy.science/wiki/Main_Page, accesat la data de 16 decembrie 2023.
University of Groningen. „Privacy in Research”. https://sites.google.com/rug.nl/privacy-in-research/home, accesat la data de 16 decembrie 2023.
Xie, Yu, Wang, Kai și Kong, Yan. „Prevalence of Research Misconduct and Questionable Research Practices: A Systematic Review and Meta-Analysis”. Science and Engineering Ethics, (2021). https://doi.org/10.1007/s11948-021-00314-9.
Sursa imagine: https://unsplash.com/photos/graysacale-photo-of-students-in-room-NHGkfa-rDPw, accesat la data de 15 decembrie 2023.