După Atelierul de la FJSC

Întâlnirea cu colegii și colegele de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării în cadrul celui de al patrulea Atelier exploratoriu CARFIA nu numai că a reunit un număr semnificativ de participanți, dar a și stimulat interesul pentru domeniul Integrității cademice. Concept pe care l-a explicat sintetic, colegul meu, Constantin Brîncuș. Apoi, un exercițiu, la început: am rugat ca fiecare să aleagă un cartonaș pe care urmau să scrie cuvintele pe care le asociau cu „integritate”. Rezultatul a fost relevant. Adică, la fel ca în oricare comunitate profesională atunci când e vorba de a te concentra pentru a alege, de fapt, cuvintele ce puteau fi asociate cu cuvântul-țintă. Exercițiul nu e unul de examinare, nu e un test, e, pur și simplu, un status al grupului de la care se poate merge mai departe. Pentru CARFIA e relevant căci, la un moment dat, vom prezenta public concluzii legate de aceste ateliere exploratorii. Au fost date 13 răspunsuri cu un total de 51 de cuvinte. Top-ul e următorul:

apoi7 Corectitudine

5 Onestitate

3 Plagiat, Regulamente, Transparență

2 Etică

Am intrat apoi pe site-ul CARFIA, l-am parcurs rapid pentru a familiariza participanții cu temele, subiectele. Au început să apară comentarii sau întrebări. L-am rugat pe colegul Horea Bădău, autorul primei Carte etice pentru rețelele sociale, să insiste puțin pe comportamentul etic în online.Chestiunea e tot mai la ordinea zilei, nu numai în mediile academice, ci în viața profesională unde granițele tradiționale public/privat/profesional sunt tot mai cețoase.

Unele colege ar dori să continuăm, să dăm o turnură mai practică acestor ateliere. E și în intenția mea. Problematica integrității academice e atât de complexă, dincolo de norme, coduri, regulamente și legi încât poate descuraja dorința de a o conștientiza. De fapt, nu e numai cunoașterea acestora, ci internalizarea lor: cum faci ca acestea să devină elemente ale unui comportament etic în mediul tău profesional? Să nici nu trebuiască să mai cauți pe net ce spune Codul de etică, ce spune Carta etc. Ci să acționezi corect, moral, în cunoștință de cauză și ținând cont de context.

Facultățile noastre, universitățile noastre vor avea nevoie de consilieri de integritate, colegi și colege specializate în problematica aceasta, a integrității academice, pentru a contribui la un mediu academic mai corect, sănătos din punct de vedere moral și unde raporturile profesionale să nu mai fie teritoriul angoasei, lipsei de spirit critic, al abuzului de funcție, ci unul al unor raporturi etice corecte, al facilitării dezvoltării profesionale pe merit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *